Bel ons op 070 820 02 31

Dymph Neeteson

 

31 januari 2017

Weet jij wat adoptie kost?

Gelukkig beginnen steeds meer bedrijven in te zien dat als ze een mooi nieuw sociaal intranet, portal of app laten bouwen, ze er met een succesvolle implementatie alleen nog niet zijn. Sterker nog, het feest begint dan pas. Het is belangrijk dat medewerkers de nieuwe techniek omarmen, oftewel adopteren.

Uit zuinigheid kiezen veel organisaties ervoor om het adoptietraject maar te laten voor wat het is. Zonde, want het kost je organisatie uiteindelijk alleen maar meer geld. Een nieuw sociaal intranet dat onder een laag stof ligt, is namelijk weggegooid geld. Alleen als we het over de kosten van adoptie hebben, waar hebben we het dan precies over?
 

Berekening

Nu kunnen we als een gek gaan berekenen wat een adoptietraining kost of welk prijskaartje er hangt aan het inzetten van serious games*. Maar je moet je eigenlijk afvragen: wat kost het jouw organisatie als je helemaal niets aan adoptie doet? Als je gloednieuwe samenwerkingstool gewoon niet of niet goed gebruikt wordt?

 
Dan lopen de kosten al gauw enorm in de papieren. Ga maar eens na: 
  • Je betaalt licentiekosten voor Office 365 en/of SharePoint; 
  • Je hebt een x bedrag betaald voor de bouw van je intranet, portal of app; 
  • Tel daarbij de kosten op van alle mensen die intern bij de realisatie betrokken waren; 
  • Plus de kosten voor beheer en onderhoud; 
  • Bereken dan de beoogde tijdwinst die het platform voor jouw organisatie op had moeten leveren en druk dit uit in geld. 
___________________________________
*hiermee leren jouw gebruikers de nieuwe tool op een speelse manier kennen.
 

Werkplezier

Lastiger in geld uit te drukken is het misgelopen werkplezier omdat jouw eindgebruikers  door een gebrek aan training en support niet goed met het nieuwe systeem overweg kunnen. Irritatie en mogelijk frustratie zijn sowieso niet goed voor de werkvreugde van je medewerkers. In het extreme geval dat de frustratie zo hoog oploopt dat mensen je organisatie verlaten dan komen er nog wervingskosten bij.
 
Als je alle kosten op een rijtje zet, dan is de conclusie al gauw getrokken: adoptie is een must. De juiste voorwaarden voor adoptie scheppen, doe je al door je eindgebruikers in het allereerste stadium bij de ontwikkeling te betrekken.
 
Wat vind jij? Is adoptie onmisbaar of pure luxe?

Heb je vragen over adoptie of een ander onderwerp? Stuur dan een mail naar: dymph@mavention.nl.