In Blogs

1. Communicatie

Een van de meest cruciale aspecten van een project is de communicatie. Heldere communicatie over de doelstellingen, het verwachte eindproduct, de werkzaamheden die daarbij komen kijken en wat van iedereen wordt verwacht is een belangrijk aspect om een project tot een succes te maken. Vergeet hierbij niet om zowel je team als de klant op de hoogte te houden van de voortgang van het project.

2. Testen & deployment

Testen is essentieel tijdens een project. Om een perfect werkend product op te leveren dient er tussentijds gecontroleerd te worden of het product daadwerkelijk voldoet aan de eisen van de klant en de daarbij behorende functionaliteiten goed werken. Neem hier dan ook voldoende uren voor op. Ook deployment uren zijn niet onbelangrijk. Zorg dus dat beide worden opgenomen in de planning. Zo loopt zowel de klant als de uitvoerende organisatie niet tegen onverwachte kosten aan.

3. Verwachtingsmanagement

Het managen van de verwachtingen van en tijdens het project is voor beide kanten essentieel voor een goede samenwerking. Door goed klantcontact kunnen verkeerde verwachtingen worden voorkomen. Het kan namelijk zo zijn dat de verwachting van de klant niet in de buurt komt van het uiteindelijke product. Communicatie is hierin cruciaal. Geef regelmatig een terugkoppeling aan de klant over de stand van zaken en met name over het te verwachte eindproduct. Zo komt de klant nooit voor verrassingen te staan.

4. The scope creep

Voorkom afwijkingen in de gemaakte scope. Het kan voorkomen dat gedurende een project bepaalde geplande werkzaamheden anders gaan en hier niet goed over gecommuniceerd wordt. Om dit te voorkomen is het dan ook van belang dat het team precies weet wat er moet worden opgeleverd zodat zij een eventuele afwijking in de scope opmerken en kunnen delen met de projectmanager.

5. De realistische blik van de projectmanager

Als projectmanager is het belangrijk om realistisch te zijn. Stel scherpe vragen aan jezelf. Wat gaat goed, wat kan er beter, hoe zitten we in de tijdsplanning? Wanneer je als projectmanager strak op het proces zit, kan je beter de scope bewaken, wat leidt tot een succesvol project.

6. Back to Gemba

Gemba is de Japanse term voor ‘the real place’. Gemba is de kans voor het team om eens een stap terug te nemen van hun dagelijkste werkzaamheden om eens goed op de werkvloer te kijken naar verspilde energie. Analyseer wat er nu gebeurd en bepaal of de gekozen aanpak werkt/gaat werken. Door het team te laten meedenken creëer je betrokkenheid.

Vul je zoekopdracht in.