In Blogs

mavention-altijd-op-koers-dankzij-een-agile-projectaanpak

Bij traditionele projectmanagementmethodieken wordt er uitgegaan van vaste plannen, een vast budget en een vaste scope, heel formeel vastgelegd in een dik projectplan waar iedereen zich ernstig aan probeert te houden. Maar vooral met grotere IT-projecten is het heel moeilijk vooraf te bedenken wat je precies wil. Alex Verheij, business consultant bij Mavention, legt uit hoe het ook anders kan.

Van projectgedreven en hiërarchisch naar agile; even wennen

Een agile manier van werken draait om flexibiliteit en wendbaarheid. De scope is niet vanaf dag 1 in steen gebeiteld, maar kan – op basis van wensen van de klant – gedurende het project nog aangepast worden. Prettig voor de ontwikkelaars, prettig voor de opdrachtgever en goed voor het eindresultaat. De eerste stap is om in direct contact te treden met de organisatie, praten met mensen vanuit de business, op operationeel niveau, en uitvinden wat ze écht nodig hebben. De business analyst vertaalt die behoeftes naar een oplossing. Als de oplossing gebouwd is, kijkt de tester of de oplossing is zoals de business analyst het bedacht heeft. Zo niet, gaat het development team weer aan het werk, zo wel dan gaat de oplossing naar de klant voor validatie. We werken in hele korte cycli waarin we continu aan het bouwen zijn en continu in direct contact met de opdrachtgever staan. Maar vaak komen wij in organisaties terecht waar nog projectgedreven en hiërarchisch gewerkt wordt. Agile werken in een traditionele projectstructuur; dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee.

De opdrachtgever aan het stuur

In traditionele, projectgedreven organisaties zien we dat men gewend is een lange lijst met misschien wel honderden requirements op te leveren, die de IT-club dan moet bouwen. De ontwikkelaars gaan driftig aan de slag om – bij wijze van spreken – twee jaar later iets op te leveren dat óf niet aan de wensen van de klant blijkt te voldoen óf niet meer bij de veranderde wereld past. Dan is het heel duur om nog aanpassingen te maken. Doordat wij de opdrachtgever echt betrekken in het project, hem of haar aan het stuur zetten, krijgen we veel meer inzicht in wat de opdrachtgever nu werkelijk wil. Op zowel operationeel als op hoger niveau nemen we de klant mee in het hele project. Zo zorgen we dat wat we afleveren iets is waar de klant écht blij van wordt.

Veranderingen ‘on the go’

Als je op de traditionele ‘waterval’-methode een project leidt, leidt elke verandering tot extra budget en tijd. Binnen agile zijn veranderingen heel goed mogelijk. Zo kan Microsoft bijvoorbeeld met een nieuwe update van Office 365 komen tijdens de uitvoering van je project. Office 365 is nu eenmaal een platform in beweging. Soms kan het echt van toegevoegde waarde voor de klant zijn om die update uit te voeren. Dat heeft natuurlijk wel impact op wat er al staat. Het is dan belangrijk met de opdrachtgever te bespreken wat de gevolgen zijn voor de uitvoering van het project. Vaak blijkt dat de verandering toch de moeite waard is, en zal de opdrachtgever kiezen de verandering door te laten voeren.

Flexibele planning

De laatste uitdaging die we vaak tegenkomen zit ‘m in de planning. In de traditionele situatie staat die vast op het moment dat de requirements zijn ‘afgetikt’. Bij de agile methode is de planning vanaf het begin flexibel. Eigenlijk ben je continu veranderingen aan het doorvoeren. Het is dan ook moeilijk een exacte planning – zowel qua tijd als budget – te maken. Dat brengt ook voordelen voor de klant, maar het is wel iets waar je hem of haar in mee moet nemen.

Samen op de juiste weg

Inmiddels hebben we bij verschillende opdrachtgevers op deze manier projecten opgeleverd. Dankzij de agile methode blijven wij continu in gesprek met de klant. Als je er dan achter komt dat je niet (meer) de juiste koers vaart, is het heel eenvoudig de koers aan te passen. Zo blijven we samen altijd op de juiste weg.

Nieuwsgierig?

Wil je weten wat we met onze agile methode voor jouw organisatie kunnen betekenen? Je bent van harte welkom bij ons in de Caballero Fabriek in Den Haag voor een kop koffie of thee. Bel even met 070 – 820 02 31 of neem contact op via het contactformulier en we regelen een afspraak!

Vul je zoekopdracht in.