In Blogs

Afbeelding blog Kasia

Als bedrijven ons bellen, hebben ze vaak een hele specifieke vraag: ‘we hebben een intranet nodig’ of ‘we zoeken een narrowcasting-oplossing’. Ik begrijp wel waar dat vandaan komt: een communicatieteam ziet een probleem – de medewerkers zijn bijvoorbeeld onvoldoende geïnformeerd over wat er in een bedrijf speelt – en bedenken een oplossing – in dit geval een intranet. Maar een intranet is een middel, een gereedschap.

Hoe kunnen we je écht helpen?

Het gaat erom dat we de ambitie van de vraagsteller centraal stellen. Hij of zij wil geen intranet, hij of zij wil communiceren. Dat zou ook met een app kunnen, of een combinatie van een app en een narrowcasting-oplossing, of misschien wel met alleen een intranet. Het is onze job om op zoek te gaan naar de vraag achter de vraag. Hoe kunnen we je écht helpen? Je zou kunnen denken dat het niet direct binnen de dienstverlening van Mavention past, als expert op het gebied van Office 365-implementaties. Maar ik ben daar inmiddels anders over gaan denken. Bedrijven zoeken een adviseur en sparringpartner die mee kan denken over hoe Office 365 optimaal benut kan worden. Office 365 kan een middel zijn voor interne en externe communicatie, het mag nooit een doel op zich zijn.

Start with why

Het gaat er dus allereerst om waarom je iets wilt doen. Om bij het vorige voorbeeld te blijven: je wilt beter communiceren met je medewerkers zodat ze beter op de hoogte zijn van wat er in het bedrijf speelt, en wellicht meer betrokken raken bij het bedrijf. Als het niet in het systeem van je medewerkers zit om regelmatig naar het intranet te gaan, moet je misschien denken aan tv-schermen bij de koffieautomaat; als je medewerkers staan te wachten op hun cappuccino, kijken ze vanzelf even op het scherm. En anno 2019 loopt iedereen met een telefoon op zak. Ik zie het aan mezelf; ik werk thuis, ik loop naar de keuken om even water te koken voor de thee en wat doe ik als ik wacht? Ik scan even mijn zakelijke news-app. Het is onze verantwoordelijkheid de klant te challengen in zijn vraagstelling. Wat is het doel dat je voor ogen hebt? Dan gaan wij vervolgens nadenken over de middelen die daarbij passen.

Office 365 als ‘contentopslagplaats’

Office 365 zal daar vrijwel altijd een rol inspelen. Zie het als een ‘contentopslagplaats’; je maakt een bericht één keer aan in Office 365 en vervolgens kies je hoe je het wilt verspreiden. Alleen op intranet? Ook op het scherm in de kantine? Op de app die je kan bekijken als je wacht tot de waterkoker klaar is, in de trein naar huis zit of ’s avonds op de bank voor de buis? Zo zet je Office 365 in om aan je ambitie te voldoen. Denk eerst na over het waarom, dan denken wij graag na over het hoe.

Meer weten?

Ook op zoek naar een adviseur en sparringpartner die mee kan denken over hoe Office 365 optimaal benut kan worden? Dan ben je natuurlijk van harte welkom voor een kop koffie of thee bij ons in de Caballero Fabriek in Den Haag. Bel even met 070 820 02 31 of neem contact op via het contactformulier en we regelen een afspraak!

Vul je zoekopdracht in.