In Blogs

Afgelopen week mochten Albert-Jan en Alex deelnemen aan onze eerste vierdaagse hackathon bij een van onze klanten, het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Rijnmond.

Alex en Albert-Jan op terras

Alex (l) en Albert-Jan (r) nog in relax modus

Hackathon

Als je bij het woord hackathon al bijna bent afgehaakt, lees dan toch nog even verder. Hier volgt in het kort wat een hackathon is. Een hackathon – in deze context – is een soort workshop, waarbij in kort tijdsbestek een innovatieve en creatieve oplossing bedacht moet worden voor een business vraagstuk. In dit geval was de klant CJG Rijnmond en het vraagstuk ging over hoe zij beter grip konden krijgen op informatie van externe contacten en bijbehorende contactmomenten. We namen het op tegen de aanbieder van een CRM-pakket.  Aangezien CJG Rijnmond in eerste instantie op zoek was naar een standaard CRM-pakket, was het dus niet eens zo vanzelfsprekend dat wij deel zouden nemen aan deze hackathon. Nu gaat de prettige samenwerking tussen CJG Rijnmond en Mavention al even terug en hadden ze er alle vertrouwen in dat we een mooi alternatief op basis van Microsoft Office 365 konden bieden. Overtuigd dat we er iets moois tegenover konden stellen, zijn we deze uitdaging vol enthousiasme aangegaan!

Verloop

De hackathon was als volgt ingedeeld:
Dag 1: In de ochtend vond de briefing plaats. Het vraagstuk werd gepresenteerd aan beide partijen en CJG Rijnmond lichtte toe wat belangrijk voor hen was. Naar aanleiding van de briefing zijn Albert-Jan, Alex en Eric aan het brainstormen geslagen over harde criteria zoals het technisch aspect van de vermeende oplossing, de impact die het op de organisatie heeft en hoe het er functioneel uit moest zien. Ook criteria als adoptie en governance werden niet vergeten. Elke dag om 9.00 uur, 13.00 uur en 17.00 uur was het tijd voor het vragenrondje. Tijdens het vragenrondje konden onze mannen toetsen of ze de goede kant op gingen.

Eric aan de tekentafel

Eric zet zijn tekentalent in

Dag 2: Deze dag hebben Albert-Jan en Alex gebruikt om aan de oplossing die ze voor ogen hadden te werken. Ze hebben getekend en ontwikkeld om de uiteindelijke oplossing te kunnen bouwen. Tijdens de vragenrondjes hebben ze de resultaten van hun brainstorm getoetst.

Dag 3 en 4: Opgesloten in een kleine ruimte, levend op de twee c’s ‘cola en chips’, hebben onze mannen deze dagen benut om hun oplossing verder in te richten en vorm te geven.

Brainfood - cola en chips

De twee c’s: brainfood

Einde dag 4: Het was erop of eronder. In de middag van dag 4 mochten beide deelnemers aan de hackathon hun oplossing aan een grote delegatie van CJG Rijnmond pitchen. Deze commissie bestond uit stakeholders van verschillende afdelingen in de organisatie. In de middag hebben Albert-Jan en Alex samen met CJG Rijnmond gekeken hoe onze oplossing binnen de organisatie zou passen. Daarna is de klant intern gaan overleggen om vervolgens de uitslag bekend te maken en beide partijen de nodige feedback te geven.

Uitslag

Deze vier dagen zijn te vergelijken met een pressure cooker, gezien de korte tijd waarbinnen we met een passende oplossing moesten komen. Dat er onder hogedruk mooie dingen ontstaan, bewijst de Office 365 oplossing in combinatie met mobiele app die we bedacht hebben. We hebben CJG Rijnmond weten te verrassen en veel lof gekregen voor zowel onze presentatie als onze innovatieve en creatieve oplossing. Echter, na lang wikken en wegen heeft CJG Rijnmond toch voor een standaard CRM-pakket gekozen. In hun eigen woorden: “De Mercedes heeft gewonnen van een hele mooie gepimpte Golf.”

We zijn ontzettend trots op Albert-Jan en Alex voor het neerzetten van een prachtig verhaal en presentatie. En blij met de mooie woorden van CJG Rijnmond. Vinden we het jammer dat we niet gewonnen hebben? Uiteraard. Want we houden van een uitdaging. Maar we houden er ook van om te winnen. Het was een klein beetje appels met peren vergelijken – en daardoor een lastig keuze – maar het is nu in ieder geval een weloverwogen beslissing van CJG Rijnmond geweest om alsnog voor het CRM-pakket te kiezen.

Los van de uitslag vonden we het ontzettend inspirerend en motiverend om deel te mogen nemen aan deze hackathon met CJG Rijnmond. Hackathons zijn voor ons de ultieme manier om binnen zeer korte tijd samen met de klant te kijken naar oplossingen die het best binnen de organisatie passen. Dit smaakt beslist naar meer! Dus wie durft ons ook uit te dagen?
Vraag naar de mogelijkheden via: marketing@mavention.nl of bel naar: 070-8 20 02 31.

Vul je zoekopdracht in.