In Blogs

Wij bij Mavention vinden het geweldig om mooie dingen in SharePoint te maken. Maar een nieuwe tool of een nieuwe omgeving vraagt om gedragsverandering en dat komt niet altijd vanzelf. Het belang van adoptie na oplevering van projecten wordt nogal eens onderschat. Mijn rol is om te zorgen dat die mooie dingen die we bouwen ook omarmd worden door de gebruikers. Daar doen we het tenslotte voor.

Verandering is moeilijk

Mensen zijn in staat om te veranderen. In het dagelijks leven veranderen we van producten en diensten en passen ons gedrag aan op de mensen om ons heen. Maar we weten ook hoe moeilijk het is om het gedrag van mensen in organisaties te veranderen. Mensen laten zich niet veranderen als zij dit niet willen, niet kunnen of niet mogen. Mensen veranderen ook pas als er een goede reden is, als er urgentie is en als de meerwaarde duidelijk is. Dus moeten we ze een reden geven en die meerwaarde laten zien.

Onze See-Feel-Change-aanpak

Als wij een traject ingaan bij een klant proberen we de activiteiten rondom adoptie te structureren rondom drie fases: See, Feel en Change. De See-fase gaat om bewustzijn. Het doel van deze fase is om de medewerkers te activeren door ze te inspireren. In de Feel-fase gaat het om ervaren. In pilotgroepen gaan we met de nieuwe tool experimenteren. Het gaat erom dat medewerkers ervaren wat de meerwaarde is en dat wij zien waar er eventueel nog iets knelt zodat we het werkproces kunnen finetunen. De omgeving moet goed voelen voor de medewerkers, aansluiten op hun werkzaamheden én een goede indruk geven van de mogelijkheden. In de laatste fase, de Change-fase, gaat het om het borging. De nieuwe manier van werken moet blijven hangen.

Gedragsverandering kost tijd en energie

Eigenlijk zou je bij het implementeren van een nieuwe omgeving net zoveel geld moeten uittrekken voor de techniek als voor de menskant. Dat is een uitdaging. Gedragsverandering kost tijd en energie. Ook moeten collega’s elkaar aan durven en kunnen spreken op hun gedrag, want als je het druk hebt verval je vaak in oude gewoonten. Wij kunnen daarbij helpen, maar ook intern kun je dingen regelen. Zo kun je bijvoorbeeld mini-campagnes houden rondom een belangrijk onderwerp, zoals digitaal vergaderen. Je kunt ook best practices delen of bepaalde successen van een team uitlichten. Organiseer gerichte trainingen, ook na lancering. En richt een netwerk van ambassadeurs in, zodat mensen bij iemand langs kunnen lopen met een inhoudelijke vraag.

Interesse?

Ben je benieuwd wat onze rol kan zijn bij het adoptieproces? Gebruik je al een platform en ben je toe aan een volgende stap of zie je dat er dingen anders kunnen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Floor de Wit

Vul je zoekopdracht in.